Meny
Solbritt Fontander är en av de som har ringt till IT-Guide för att få hjälp med digitala frågor. Som fritidspolitiker och styrelseledamot är hon van att ha mycket på gång. Men hon förstod att det var bäst att hålla sig hemma när det kom rekommendationer om att alla över 70 år bör begränsa sina sociala kontakter. Mötena kan genomföras på distans. Solbritt Fontander studerar ekonomisk historia på distans och är van att använda datorn. Ändå körde hon fast när Skype skulle installeras. På Facebook såg hon ett inlägg om gratis IT-handledning för seniorer. Efter att ha ringt kommunens växel för att be om numret, kunde hon till sist få handledning via telefon av IT-Guide.
– Det var jättebra att få den hjälpen, ofta är det små detaljer man fastnar vid, säger hon.
I vanliga fall bemannas IT-Guide av nyanlända ungdomar som kommer till träffpunkter för seniorer för att svara på frågor om IT.
–Det blir det värdefulla möten som leder till att de kan utbyta kunskaper med varandra. Ungdomar och seniorer talar oftast om annat som de sedan kopplar till IT, för att se tillbaka och reflektera, säger Gunilla Lundberg, grundare och verksamhetschef för IT-guide.
Men när det nya coronaviruset slog till för en dryg månad sedan fick verksamheten i Trollhättan, Arvika och Örebro pausas. För att inte överge de personer som fortfarande behöver hjälp testas istället nya former för handledning.
– Eftersom vi har samarbetat länge med Örebro kommun testar vi att ge digital support via telefon och vi finns med i det utskick som kommunen gjort till alla invånare över 70 år, berättar Gunilla Lundberg.
Till en början är det projektsamordnare Morteza Akbari som svarar på frågorna, men ett antal ungdomar är redo att hjälpa till om det skulle behövas.
– De som ringer har oftast fått hjälp av våra IT-guider tidigare. Det har varit mycket frågor om sociala medier, till exempel att ringa videosamtal till barnbarn eller vänner. Och idag fick jag hjälpa en kvinna som hade köpt en surfplatta att beställa mat på nätet, berättar Morteza Akbari.
De flesta vill ha hjälp med en specifik fråga, som att kunna ringa videosamtal eller komma igång med sin mobiltelefon. Vid den vanliga handledningen på träffpunkterna kommer många in med listor, och ungdomarna kan i lugn och ro hjälpa till att lösa problemen. En del äldre berättar att de varit inne i en butik för att få hjälp, men där blivit hänvisade till att köpa en bok.
– Det var en man som hade köpt en bok och läst den, men ändå inte fått svar på sin fråga. Butikerna vill bara sälja, konstaterar Morteza Akbari.
Ibland kan lösningarna vara enkla. Som när en kvinna ville ha videosamtal med en väninna men inte lyckades, eftersom de hade olika slags mobiler.
– Hon fick tips om att de kunde ha videosamtal via Messenger och det blev hon jätteglad över, berättar Gunilla Lundberg.
Solbritt Fontander är mycket nöjd med att kunna få rådgivning och tror att hon kommer att vända sig till IT-Guide igen.
– Det är väldigt bra att kunna kontakta någon när det gäller sådana här frågor. Nästa vecka har jag Skype-möte på tisdag och på onsdag är det något med Zoom. Det är ständigt något nytt, men man lär sig efterhand. Den som alltid lärt sig nytt, kommer aldrig att sluta, säger hon.
I bakgrunden hörs ett fågelläte. Det är en stora älgvandringen som sänds dygnet runt i SVT play.
– Jag har ingen teve. Det jag behöver kan jag göra på datorn. Just nu är det så mycket serier så man blir fyrkantig i ögonen. Sedan kan man gå in på nyheter, både television och radio, från andra länder. Jag lyssnar mycket på franskspråkiga program från Schweiz, eftersom jag har bott där, säger Solbritt Fontander.
Foto: Inga Blomstrand